- Lufthansa Technik heeft zijn ontwerp onthuld voor de cabine van de nieuwe, luxe zakenjet BBJ 777X van Boeing.
- Er zijn onder meer een privéslaapkamer, een douche en luxe suites te vinden aan boord van het toestel.
- De meer dan 400 miljoen kostende BBJ 777X werd in 2018 al gepresenteerd en moet vanaf 2025 gaan vliegen.
- Lees ook: Een dronken piloot, sigaretten en scherpe vleesmessen aan boord: zó zag een vliegreis er vroeger uit
Lufthansa Technik heeft zijn ontwerp onthuld voor de cabine van de nieuwe, luxe zakenjet BBJ 777X van Boeing.
De privétak Boeing Business Jets produceert een hele lijn privétoestellen die zijn gebaseerd op de commerciële toestellen van de vliegtuigbouwer, waaronder de BBJ 737 MAX, de BBJ 787.
Het langverwachte 777X-ontwerp ziet eruit als een paleis met moderne flair, heet CelestialSTAR en richt zich met name op koninklijke families in het Midden-Oosten.
Er is zo’n 335 vierkante meter leefruimte aan boord en het toestel is “specifiek ingericht om te voldoen aan de wensen van een nieuwe generatie ‘VVIP’s’ en staatshoofden”.
De ultrarijken kunnen vanaf 2025 gaan genieten van de cabine, want dan wordt de 777X na jaren van productievertragingen in gebruik genomen. Neem hieronder een kijkje in het toestel!
Neem een kijkje in de luxe cabine van de nieuwe zakenjet BBJ 777X van Boeing
Neem een kijkje in de luxe cabine van de nieuwe zakenjet BBJ 777X van Boeing
-
De BBJ 777-9 (afgebeeld) is onderdeel van de 777X-familie, die sinds 2013 in productie is.
Andere versies die ontwikkeld worden, zijn de passagiersvarianten 777-8 en 777-9, en het vrachttoestel 777-8F.
De BBJ-versie werd in 2018 gepresenteerd.
Boeing
-
De meer dan 400 miljoen dollar kostende zakenjet zal naar verwachting in 2025 zijn eerste vlucht maken met Emirates.
Boeing kampte met vele uitdagingen tijdens de ontwikkeling van de 777X, waaronder de coronapandemie, problemen in de leveringsketen en crashes met de 737 MAX die naar schatting voor meer dan een miljard dollar aan kosten hebben gezorgd.
Boeing
-
Ondanks de vertragingen zijn er al honderden 777X-toestellen besteld, waaronder in mei 2023 de eerste BBJ 777X.
Luchtvaartmaatschappijen als Qatar Airways, Lufthansa, Etihad Airways, Singapore Airlines en Cathay Pacific Airways hebben gezamenlijk 360 bestellingen geplaatst voor de 777X.
Emirates heeft onlangs tijdens de Dubai Airshow nog negentig 777X-toestellen besteld, waardoor het totaal aantal orders voor de dubbelmotorige jets op 205 komt, meldt Investors Business Daily.
Taylor Rains/Business Insider
-
Het enorme toestel zal worden gebruikt door super-VIP's als staatshoofden en beroemdheden. Er is dus een luxe interieur nodig om aan hun wensen te voldoen.
Boeing heeft niet bekendgemaakt wie de eerste bestelling voor de BBJ 777-9 heeft geplaatst, maar zei wel dat overheden vaak de koper zijn van grote zakelijke toestellen zoals deze, meldt FlightGlobal.
“De BBJ 777-9 is het grootste nieuw beschikbare toestel op de markt en daardoor voorbestemd om de BBJ 747 op te volgen als populairste vliegtuig voor staatshoofden, van wie velen al decennialang klanten zijn”, zegt Hassan Gasim tegen Business Insider. Hij is verkoopdirecteur voor het Midden-Oosten bij Lufthansa Technik.
AP Photo/Ted S. Warren
-
Lufthansa Technik noemt de Private Suite het pareltje van het nieuwe ontwerp.
Die enorme ruimte heeft een privé-slaapkamer, een badkamer en een Work&Balance-gedeelte.
Lufthansa Technik AG
-
Deze 'cocon' kan afgesloten worden met schuifdeuren.
Lufthansa Technik zegt dat de speciaal voor de jet ontworpen ramen gasten het gevoel moeten geven dat ze thuis zijn in plaats van op 10 kilometer hoogte.
Lufthansa Technik AG
-
De deuren leiden naar een complete badkamer met douche.
Volgens Lufthansa Technik is de douche de grootste die ooit ontworpen is voor een zakenjet.
Lufthansa Technik AG
-
De cirkelvormige suite van de 777X's kan ook worden veranderd in een entertainmentcentrum.
Met speciale technologie kan “een meeslepende welness- en entertainmentwereld” worden gecreëerd.
Er kunnen films, 180-graden beelden van de volgende reisbestemming en digitale kunst worden afgebeeld in de cocon.
Lufthansa Technik AG
-
Het Work&Balance-gedeelte ligt direct naast de suite en is multifunctioneel.
De Boeing 777X heeft een van de breedste cabines van alle tweemotorige toestellen. Dat geeft de ontwerpers veel ruimte om mee te werken.
Lufthansa Technik AG
-
Deze kantoorruimte heeft trapeziumvormige muurdecoratie en kan met een "onzichtbaar mechanisme" worden afgesloten.
In de ruimte staan twee luxe draaistoelen, twee divans en een groot bureau.
Lufthansa Technik AG
-
De hoofdsuite en de werkruimte worden afgescheiden van de rest van het toestel door de Celestial Lounge.
Volgens Lufthansa Technik zorgt deze ruimte voor een “perfecte eerste indruk” en moet het VIP-gasten een warm welkom geven.
Lufthansa Technik
-
Deze ruimte is eigenlijk de lobby van het vliegtuig, compleet met bar en banken.
“Tussendeuren schermen de gasten zowel qua zicht als geluid af van de buitenste deuren van de cabine, waardoor er een heel prettig ruimtelijk gevoel ontstaat”, legt het bedrijf uit.
Lufthansa Technik AG
-
Achter de Celestial Lounge ligt de Conference&Dining-kamer.
Lufthansa Technik heeft voor de 777X inspiratie opgedaan in het Midden-Oosten. Deze specifieke ruimte voldoet aan de eisen voor zogeheten ‘majlis’, ofwel een traditionele vergader- en bijeenkomstruimte.
Lufthansa Technik AG
-
Door de grote tafel is de ruimte geschikt voor conferenties én diners.
De schermen kunnen in de tafel verdwijnen om een diner-setting te creëren, zegt Lufthansa Technik.
Lufthansa Technik AG
-
Aangezien de luxe cabine zich richt op koninklijke families in het Midden-Oosten, zijn er ook een aantal passagiersruimtes gemaakt om een groter gezelschap te kunnen herbergen.
De voorste helft van het toestel is vooral bedoeld als leef- en vergaderruimte voor de VIP’s zelf, terwijl de achterste helft is bedoeld voor “adviseurs en ander personeel”.
Lufthansa Technik AG
-
Er zijn zes eerste klas Deluxe Suites, 32 business class-stoelen en 36 premium economy-stoelen.
De Deluxe Suites voorin de cabine zijn bedoeld voor “hooggeplaatste ministers en hoge gasten”.
Lufthansa Technik AG
-
De business class-cabine heet de Executive Area. De premium economy-cabine is tot Entourage Area gedoopt.
“Het ontwerp van de CelestialSTAR-cabine is de eerste van zijn soort, dat direct is afgeleid van ontwerpgegevens van de BBJ 777-9 die Boeing Business Jets heeft aangeleverd”, zegt Lufthansa Technik. “Hierdoor is de technische haalbaarheid vanaf het eerste begin gegarandeerd, omdat alleen de 100 procent juiste afmetingen worden gebruikt als basis.”
Lufthansa Technik AG
-
Lufthansa Technik is niet het enige bedrijf dat een interieur voor de 777X ontwerpt.
Drie ontwerpers – Greenpoint Technologies, Jet Aviation en Unique Aircraft Design – hebben al in 2018 hun inrichting van de 777X-cabines gepresenteerd. Die bestaan uit vergelijkbaar luxe slaapkamers, lounges en badkamers.
Greenpoint Technologies